Misją Niepublicznej Szkoły Podstawowej “Bukowy Dom” jest:
Zmiana kultury edukacji
Jesteśmy częścią zmiany, którą dostrzegamy w otaczającym nas świecie. Prawdopodobnie jako pierwsza placówka w Polsce mamy Statut, w którym zapisaliśmy głęboką demokrację. Nie znajdziecie u nas trójek klasowych ani decyzji podejmowanych większością głosów. Uczymy się tutaj działać jednomyślnie i w zgodzie. Wierzymy, że jest to najlepsza droga ku zapobieganiu przemocy, dyskryminacji, nietolerancji. Pragniemy stworzyć placówkę ze zdrowym podejściem do ucznia i jego potrzeb. Szkołę, która przekaże nie tylko wiedzę, ale także pomoże młodemu człowiekowi odnaleźć własne powołanie i uwrażliwi go na drugiego człowieka oraz otaczający nas świat przyrody. Widzimy jak jesteśmy współzależni od siebie nawzajem. Bukowy Dom to miejsce, w którym uczymy się i praktykujemy głęboką demokrację na co dzień.
Działanie i życie z pasją i entuzjazmem
Życie szczęśliwe to życie w zgodzie ze sobą i otoczeniem, z zamiłowaniem do życia i swoich talentów – to wyrażanie się, tworzenie i działanie zgodne z tym co dana osoba lubi, jakie ma talenty, co naprawdę chce robić i co sprawia jej przyjemność, co przychodzi z łatwością; w takim działaniu, pełnym zdrowego entuzjazmu, chcemy edukować i wspierać drugiego człowieka.
Tworzenie relacji, zarówno międzyludzkich jak i z całym przyrodniczym otoczeniem, opartych na empatii,
Ważnym dla nas elementem życia jest komunikacja, która pozwala na kontakt, porozumienie i tworzenie więzi z otoczeniem. Pragniemy uczyć, doświadczać i doskonalić komunikację pozwalającą na budowanie autentycznych i bliskich relacji. Inspiracje czerpiemy tu m.in. od Carla Rogersa oraz Marshalla Rosenberga
Wspieranie i wzmacnianie opartej na miłości relacji człowieka z samym sobą, z danymi mu naturalnie drogowskazami, czyli emocjami i nauka zarządzania nimi
Życie i bycie człowieka wiąże się również z doświadczaniem różnych emocji – radości, smutku, strachu, złości i innych. W naszych oczach wszystkie one są dobre, bo możemy dzięki nim skontaktować się z własnymi potrzebami, są one drogowskazami do podejmowania decyzji i działania. Nasza reakcja na nie ma ogromny wpływ na kondycję całego naszego organizmu, na naszą relację z otoczeniem, a co za tym idzie na kondycję całego świata. Transformujemy lęk, płynący z trudnych doświadczeń, przeszkód, porażek i błędów, na miłość, akceptację i siłę. Uczymy się takiego radzenia sobie z trudnymi doświadczeniami, które daje przestrzeń do zmiany, a nie ucieka do łatwych podpowiedzi jak uzależnienia, wyparcie, kłamstwo czy przemoc.
Edukacja i wychowanie człowieka w zgodzie i harmonii ze środowiskiem przyrodniczym – źródłem, z którego pochodzi, jako istota biologiczna i społeczna
To właśnie środowisko przyrodnicze ukształtowało psychofizyczną strukturę człowieka i jego najważniejsze potrzeby. Jeżeli przerwane zostaną procesy adaptacyjne młodego ludzkiego organizmu do biosfery, to pojawią się liczne dysfunkcje na poziomie fizycznym i psychicznym. Taką diagnozę stawia współczesności Richard Louw i nazywa ją Zespołem Braku Kontaktu z Naturą (Nature Deficyt Disorder). Nasza misją jest utrzymywanie i wzmacnianie tego kontaktu.
Dostrojenie się do rytmów natury w zakresie odżywiania i trybu życia
Bardzo ważną częścią życia jest odżywianie naszego organizmu. Edukujemy i wspieramy zarówno społeczność Bukowego Domu jak i lokalną z zakresu zdrowego, naturalnego, ekologicznego, lokalnego, sezonowego, świeżego odżywiania prosto z Natury tak, aby na co dzień budować nasze organizmy i zdrowie z bogatej i różnorodnej diety roślinnej.
Zapewnianie warunków do odkrycia i rozwoju indywidualnego, twórczego potencjału człowieka
Każdy człowiek, tak jak najmniejsze nasiono, rodzi się jako wyjątkowa i jedyna w swoim rodzaju istota, posiadająca całą mądrość wszechświata potrzebną do tego, aby się rozwijać, wzrastać i w pełni rozkwitnąć, ukazując swoje piękno i jedyne w swoim rodzaju talenty. Swoją rolę widzimy jako wspieranie procesu rozwoju, wzrastania, dojrzewania i wydobywania z wnętrza dziecka talentów, które już posiada.
Słowo “edukacja” wywodzi się od łacińskiego słowa “educare”, czyli “wyprowadzanie”, “wyjmowanie z wewnątrz”, “wyjmowanie na jaw”. Taką tez widzimy rolę dla naturalnej edukacji.
Wspieranie dziecka w zdobywaniu kompetencji niezbędnych do samodzielnego, krytycznego myślenia, uczenia się i świadomego, szczęśliwego życia w społeczeństwie
W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie, w którym tempo zmian wciąż rośnie tak samo jak ilość docierających do nas informacji edukacja, zgodnie z raportem dla UNESCO sporządzonym przez Międzynarodową Komisję do spraw Edukacji XXIw. “jest niejako zobowiązana do dostarczenia mapy złożonego i wiecznie niespokojnego świata i busoli umożliwiających po nim żeglugę”.
W Raporcie znajdujemy 4 filary dobrej edukacji, które realizujemy:
- nauczać, aby wiedzieć
- nauczać, aby działać
- nauczać, aby żyć wspólnie
- nauczać, aby być.