Przyświeca nam motto
Jeden za wszystkich wszyscy za jednego
Transcendentalna triada: PRAWDA DOBRO PIĘKNO
prawda doskonali intelekt,
dobro – wolę,
piękno – uczucia.
- Honor
- Szlachetność
- Harmonia
- Równowaga
- Zdrowie
- Miłość
- Szacunek
- Siła charakteru
- Wolność
- Odpowiedzialność
- Solidarność
- Lojalność
- Bezpieczeństwo
- Swoboda
- Współpraca
- Indywidualność
- Bogactwo
- Ubogość
- Dobra zabawa
- Dyscyplina
- Inteligencja
- Śmiech
- Entuzjazm
- Pewność siebie
Tak o wartościach w edukacji pisze Małgorzata Piątkowska z Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP:
O aksjologicznej degradacji kultury i społeczeństw od wielu lat piszą uczeni, pedagogowie, filozofowie i duchowni przywódcy różnych religii, wskazując na zastępowanie wartości – antywartościami. Szczególnego znaczenia fakt ten nabiera w odniesieniu do młodego pokolenia. Uczeń żyjący w świecie ustawicznych przewartościowań musi mieć jasną wizję ku czemu ma zmierzać, na jakich wartościach ma oprzeć swoją egzystencję. Edukacja staje przed koniecznością niesienia pomocy uczniom w zrozumieniu wartości, świadomym ich wyborze i dążeniu ku ich realizacji. Wypełnienie tego zadania może przynieść nieocenioną korzyść. Jak stwierdza W. Pasterniak: Edukacja bowiem, wychowanie, jest nade wszystko procesem podwyższania świadomości człowieka, a zatem procesem jego uczłowieczania. Krzewienie wartości może ocalić jednostkę, a co za tym idzie społeczeństwo, we współczesnym świecie dominacji konsumpcjonizmu, materializmu i przemocy.
Demokratyczny świat wolnego rynku jest kolorowy, bogaty i dość łatwo sam się duchowo degeneruje. Współczesny człowiek czuje się zdezorientowany. Chociaż jego władza nad światem materialnym wzrasta, czuje się bezsilny w swym życiu indywidualnym i w społeczeństwie.
Stoimy przed koniecznością przywrócenia edukacji systemu uniwersalnych i swoistych wartości i nadania im właściwego sensu. Ponadto chodzi o stworzenie w czasie zajęć dydaktyczno-wychowawczych takich sytuacji aksjologicznych, które sprzyjają rozpoznawaniu, akceptowaniu, respektowaniu i przeżywaniu wartości.
Istnienie człowieka powinno być manifestacją samej istoty człowieczeństwa danej jednostki. Istniejemy, by materialnie urzeczywistnić swoje potencjały w warunkach czasu i przestrzeni ziemskiej, a tymczasem większość ludzi tkwi w tym życiu jedynie dla podtrzymania istnienia (egzystencji), nie angażując sił dla spełnienia swej istoty i wyrażenia niepowtarzalnej prawdy o sobie samym.
K. Zieliński
A. M. Tchorzewski jest zdania:
Wartości stanowią źródło podstawowych celów i zadań, jakie winny być realizowane w ramach złożonej rzeczywistości szkolno-wychowawczej. Na ich czele stają takie zadania, jak:
- wspólne poszukiwanie przez nauczyciela wraz z uczniami prawdy w obszarze dostępnej im wiedzy o świecie, do którego należą i który współtworzą,
- wzajemne otwarcie się na otaczającą ich rzeczywistość i życie społeczne poprzez równoczesne uczestniczenie w nim i jego antycypowanie,
- ustawiczne dążenie do współkreowania postaw moralnych, których przedmiotem są obiektywne wartości etyczne, pojawiające się w polu świadomości wszystkich podmiotów procesu wychowania.
“Tworząc nowe i lepsze środki do opanowania natury, człowiek dał się pochwycić w ich pułapkę i stracił z pola widzenia cel, który mógłby nadać im sens – zgubił samego człowieka.”
Edukacja pojmowana jako doskonalenie człowieka we wszystkich jego wymiarach: fizycznym, psychicznym i duchowym jest procesem całożyciowym. Do jej najważniejszych zadań należy kształtowanie wśród jej uczestników wartości uniwersalnych.